Mondhygiëne

Droge mond

Bijna iedereen heeft wel eens last van een droge mond. De symptomen van een droge mond kunnen een brandend gevoel, gescheurde lippen en moeilijkheden bij slikken en spreken zijn. Een droge mond kan veel oorzaken hebben, bijvoorbeeld lang achter elkaar praten. Meestal is dit van tijdelijke aard. Maar een droge mond kan ook langdurig of zelfs blijvend zijn.

Een veel voorkomende klacht bij een droge mond is een grote behoefte om te drinken. Dit komt zowel overdag als 's nachts voor. Een andere klacht is het moeilijk weg kunnen slikken van voedsel als je er niets bij drinkt. Het voedsel blijft plakken in de mond. De lippen en tong kunnen wat plakkerig aanvoelen en er kunnen problemen optreden bij het spreken.

droge mond

Gevolgen

Door een tekort aan speeksel kan er sneller tandplak gevormd worden met als gevolg dat er sneller gaatjes in het gebit ontstaan. Bovendien zal de tandplak een tandvleesontsteking kunnen veroorzaken. ( zie gingivitis / parodontitis) Bij mensen die een kunstgebit hebben kan een droge mond ervoor zorgen dat het kunstgebit niet goed blijft zitten. Vaak plakt door de droge mond het kunstgebit op zeer onprettige wijze aan het gehemelte vast.

Bovendien kunnen door de droge mond de slijmvliezen gemakkelijker geïrriteerd raken. Dit vooral bij het dragen van een kunstgebit, het eten van zure of gekruide spijzen en het gebruik van alcohol. Het gevolg hiervan kunnen pijnlijke plekken op de tong, wang, gehemelte en tandvlees zijn. Bovendien zal de kans op ontstekingen en schimmelinfecties vergroten.

Preventie

Afhankelijk van wat de oorzaak is, kunt u een droge mond op verschillende manieren tegengaan. Dit kunt u bespreken met uw tandarts.

Manieren om een droge mond tegen te gaan: